- Nacházíte se:
- AMK Ecce Homo Šternberk
- Naši jezdci
- Jezdec
Osella
Nejúspěšnější značka při závodech Ecce Homo všech dob. Řekněme si něco o ní.
Mladý Enzo Osella se zabýval úpravami motorů Abarth. V roce 1965 tuto práci opustil a postavil první otevřený vůz, tzv. "barchette". Když měl za sebou první úspěchy v závodech prototypů, věnoval se formulovým závodům. Byla to těžká cesta, ale Osella to chtěl alespoň zkusit. Musel bojovat proti značkám Ferrari, Lotus, McLaren, Brabham či Tyrrell. Nikdo od Oselly neočekával převratné úspěchy.
Zároveň s vývojem formulí pro Mistrovství Evropy F2 i světa F1 se výraběly ve větších sériích sportovní prototypy určené pro závody dvoulitrů. Jednoznačná orientace na sportovní prototypy nastala v roce 1990, kdy se Enzo Osella přestal věnovat formulovým vozům a postavil špičkový spider Osella PA16 pro okruhové závody. V závodech do vrchu již po celá osmdesátá láta dominoval nejúspěšnější typ PA9. Koketování s americkým seriálem IMSA v roce 1984 nemělo dlouhé trvání a model PA10 sice vznikl, ale s dvoulitrovým motorem neměl mnoho šancí na úspěch. Další sportovní prototypy byly číslovány již jen sudými čísly. Osella PA12 si nikdy příliš nerozšířila, o typu PA14 není slyšet.
V roce 1991 a 1992 usedaly do továrních strojů Osella PA16 takový jezdci, jako Girgio Francia, který také získal titul Mistra Itálie v okruhovém mistrovství. Po nepříliš úspěšném modelu PA18 se objevil další skvost - Osella PA20. To se již psal rok 1994. Byl to nadčasový vůz, který nenacházel přemožitele ani v konkurenčních strojích Lucchini. Zatímco Lucchini Engineering se věnoval okruhovým i vrchařským závodům a každý rok produkoval nové vozy s označením Px-RR a Px-RRM (kde x=třída, pro kterou byl vůz určen, nejleší bylo P1 a RR=rok výroby, M=typ pro závody do vrchu-montana) Osella se věnovala jen závodům do vrchu. A tak Lucchini ovládl okruhy a Osella zase vrchy. Od roku 1994 do roku 1999 bylo vyrobeno více než 60 kusů tohoto typu!
Tolik ve stručnosti z historie značky Osella, která se stala synonymem závodů do vrchu a co víc, v absulutním pořadí v závodech ME nasbírala přes stovku vítězství, čímž se zařadila bezpečně na první místo v úspěšnosti v tomto šampionátu.