- Nacházíte se:
- Aktuality
ECCE HOMO e-GRAND PRIX 2025 & LEGENDY ECCE HOMO 2025
13. 06. 2025
V programu sportovního víkendu Ecce Homo Šternberk 2025 se premiérově objevil vložený závod v jízdě pravidelnosti Ecce Homo e-GRAND PRIX 2025.
Pořadatelé pozvali za volanty pětice elektromobilů zkušené piloty, kteří psali závodní historii Ecce Homo v nedávné době. Těchto pět legend, jezdců let minulých úzce spjatých s tratí Ecce Homo, se utkalo v barvách svých partnerů v rámci soutěžní jízdy pravidelnosti. Vítězem premiérové Ecce Homo e-GRAND PRIX se měl stát ten, kdo zdolá dvakrát slavnou šternberskou trať s nejmenší časovou odchylkou.
Volba pohonu soutěžní techniky byla směřována k odkazu významné události z roku 1905. Ten rok, tedy před 120 lety, se konal poprvé měřený závod na trati Ecce Homo. Už tehdy stál na startovní čáře vůz Lohner-Porsche, první elektromobil světa. Právě tato historická vazba upoutala automobilové prodejce: Ford - Malý a Velký, ADIV Opava, Autocentrum Olomouc, Horimex Cars, aby poskytli podporu pro tento projekt.
Prezentace pěti elektromobilů v rukách zkušených jezdců se v průběhu celého víkendu konala v širokém okolí závodní tratě a především na ní samotné. Bylo možné posoudit jednotlivá vozidla z hlediska vzhledu, výkonnosti, zajímavých provedení interiérů, ale i prostřednictvím získaných zkušeností od samotných aktérů. Ti své poznatky sdíleli s fanoušky, návštěvníky závodu nebo jezdeckými kolegy. Zpravidla vysvětlovali, proč v závodě nenastoupili s tradičními stroji se spalovacími motory, nýbrž s moderní koncepcí s elektrickým pohonem. Vysvětlení našli v překvapivé historické vazbě s elektromobilem z roku 1905.
Odpovídat na četné dotazy museli čtyři čeští jezdci - Ing. Josef Michl - nestor československé a české závodní scény, Josef Krečmer - velmi úspěšný jezdec s prototypy i formulemi, Petr Vojáček - dlouholetý představitel bojů o vavříny v kategorii cestovních vozů a Miloš Beneš - nejrychlejší český jezdec poslední dekády. Na start se postavila i zástupkyně ženského pohlaví. Pozvání přijala Kristina Stenger. Bývalá německá závodnice je dcerou legendárního pilota Herberta Stengera, který ve Šternberku udělal v osmdesátých letech mnoho skvělých výsledků.
Tým Autocentrum Olomouc reprezentovala právě Kristina Stenger s VW ID.3 a Josef Krečmer s Cupra Born. Tato dvojice představila vozidla se stejným DNA, postavená na koncernové platformě MEB. Krásné přímé srovnání “dámského” provedení ID.3 v bílé a agresivní Cupra Born v tmavé, jež má ve své výbavě magické tlačítko pro aktivaci režimu navýšeného výkonu - e-Boost. Oba tyto vozy si může vyzkoušet kdokoliv, kdo si objedná testovací jízdu v Autocentru Olomouc.
https://www.autocentrumolomouc.com/nove-vozy/testovaci-jizda
Petr Vojáček představil pro něj tolik typický vůz značky Ford. Křiklavě žlutý Ford Puma Gen-E dal k dispozici Ford - Malý a Velký v Opavě.
Žlutá barva dala vzpomenout na starty Petra s Escortem Cosworth v barvách cigaretové značky HB v devadesátých letech, kdy bojoval o evropské vavříny s Otakarem Krámským. Puma Gen-E nabízí výkon 123kW s dobře odladěným podvozkem a Petrovi v průběhu závodního víkendu tato kombinace “chutnala”.
Prodejce vozů Škoda - ADIV Opava, spojil svůj vůz s legendárním jménem pro domácího producenta s okřídleným šípem ve znaku. Ing. Josef Michl představil fanouškům Ecce Homo novinku z prodejního portfolia ADIV Opava - New Enyaq.
https://adiv.skoda-auto.cz/modely/enyaq
S vozem zastupoval kategorii SUV a ve startovním poli e-GRAND PRIX působil s druhým nejvýkonnějším strojem mezi zúčastněnými elektromobily.
Opravdovou lahůdku pak nabídl partner závodního týmu Horimex Cars. Ve Šternberku připravil pro Miloše Beneše opravdový skvost - MG Cyberster. “Jedovatý” elektrický roadster byl navíc v nejvýkonnější specifikaci GT s 510 koňskými silami a točivým momentem 725 Nm! Pro legendárního jezdce Miloše Beneše, který umí zajet trať Ecce Homo za 2:45 min., naprosto adekvátní vůz.
Pětice jezdců e-GRAND PRIX se v průběhu celého víkendu bavila jízdou na trati, s níž mají bohaté zkušenosti. Mezi svodidly osmikilometrové tratě se po čas svých čtyř přiřazených jízd pohybovali s naprostou jistotou. Plné stráně diváků si neměly sice možnost vyslechnout hluk linoucí se z výfuků, avšak jejich zrak mohly překvapit akcelerační schopnosti jednotlivých vozů. Zajímavostí jistě jsou zaznamenané časy průjezdu metou vzdálenou 20 metrů od startovní čáry, kde mělo MG Cybester pod vedením Miloše Beneše shodný čas s prototypy skupiny Proto 1, tedy nejrychlejšími stroji startovního pole. Hovoříme o vozidle, které si je možné běžně zajít koupit do každého z prodejních showroomů společnosti Horimex Cars a odjet s ním po vlastní ose…
https://horimexcars.mgmotor-czech.cz/modely/cyberster/
Právě srovnání aktuální techniky, napřímo se závodními stroji bylo jednou z důležitých podstat pořádání e-GRAND PRIX. Nejdůležitější ale bylo propojení s jezdeckými legendami, které dostali prostor už na šternberském náměstí při velkolepé páteční prezentaci.
Připomenutí legend a jejich vazby k samotnému závodu bylo samozřejmostí. Jejich nominace byla odměnou za jejich mnohaletou přízeň. V průběhu let naplňovali radostí diváky díky jejich skvělým soubojům s časomírou. Ecce Homo jim nyní “oplácelo” stejnou měrou, když měli opět příležitost projet celé Ecce Homo v závodním režimu na uzavřené trati. Josef Krečmer, tým Autocentrum Olomouc k tomu podotkl: “Jsem nadšený z této příležitosti. V roce 2001 jsem zde startoval naposledy s F3000. To už je hodně dávno. Tato možnost opět si vyzkoušet jízdu na trati, která je v daný moment určena výhradně jen pro mě velmi rád využiji. Vidět fanoušky kolem trati je vždy nejlepší zpoza volantu…”
V samotné soutěži na pravidelnost ovšem nehrála rychlost na trati hlavní roli. Nicméně jak bylo patrné, jezdci většinou hledali hranice své jízdy i s těmito civilními vozy. Mnohdy ukazovali, že i běžná technika, která dennodenně jezdí po silnicích kolem nás, zvládá ostřejší průjezdy zatáček nebo bez problému akcelerovat z prudkých vlásenek.
Spíše než v závod se nakonec program Ecce Homo e-GRAND PRIX 2025 proměnil ve společenskou akci. Jezdci se pohybovali v prostoru závodního depa, startu i fanzóny na Lipině. Rozdali nespočet autogramů, sdíleli své pocity ze svěřené techniky s fanoušky i svými stále aktivními závodními kolegy. Naplno si užili tradiční skvělé závodní atmosféry při Ecce Homo Šternberk.
Nedělní dvě měřené jízdy, mimo zábavu pro diváky i jezdce, poskytly informaci o konečném pořadí premiérového ročníku Ecce Homo e-GRAND PRIX. Tento výstup z časomíry po 120 letech opět umožnil ohodnotit jezdce s vozem s elektrickým pohonem. První místo získal s diferencí 1.47 sekundy Miloš Beneš, reprezentující tým Horimex Cars s vozem MG Cyberster. Rozdíl pouhé 2,79 sekundy zaznamenal Ing. Josef Michl v sedačce Škoda New Enyaq od týmu ADIV Opava a bronz získal za těsného rozdílu Josef Krečmer s Cupra Born v barvách Autocentrum Olomouc před Petrem Vojáčkem a Kristinou Stenger.
Krásnou tečkou pak bylo vyhlášení na Lipinském oblouku o nedělním odpoledni, kde nechyběla ani sprcha šampaňským pro premiérového vítěze Ecce Homo e-GRAND PRIX 2025 - Miloše Beneše.
Tým AUTOCENTRUM OLOMOUC na Horním Lánu – prodejce vozů VW, Škoda, Seat
Kristina Stenger
Josef Krečmer
Tým ADIV Opava – prodejce Škoda
Ing. Josef Michl
Tým MG Horimex Cars – autorizovaný prodejce MG
Miloš Beneš
Tým Ford - Malý a Velký v Opavě a Ostravě – autorizovaný prodejce Ford
Petr Vojáček
Tým AUTOCENTRUM OLOMOUC na Horním Lánu – prodejce vozů VW, Škoda, Seat
Kristina Stenger
Dcera slavného a úspěšného vrchaře Herberta Stengera přijela připomenout odkaz, který v minulosti zanechal na Ecce Homo její otec Herbert Stenger svými četnými úspěchy. Herbert kraloval na počátku osmdesátých let v kategorii cestovních vozů s vozy Ford Escort, kdy získal tři tituly mistra Evropy. Sama Kristina byla v minulosti aktivní závodní jezdkyní ve formulovém voze při závodech do vrchu.
Ve Šternberku se stal nezapomenutelným hlavně díky startu s legendárním Ford Capri Turbo Zakspeed z německého DRM. S tím dosáhl v roce 1983 rekordního času pro cestovní vozy (spíše siluety) v hodnotě 3:17, který byl překonán až po více než 20 letech.
Herbertův následný přestup do kategorie sportovních prototypů přinesl úžasné souboje o absolutní prvenství a rekordy na šternberském kopci s Mauro Nestim, Andresem Vilariňo nebo Miroslavem Adámkem. Více než 10 let patřil mezi jezdce na absolutní špičce mistrovství Evropy. Svoje jezdecké maximum zajel v roce 1992 časem 3:07 s prototypem vlastní konstrukce Stenger ES902. Herbert Stenger známý jako „Berglöwe“ – Horský lev, odešel do závodního nebe v dubnu 2014…
Vůz VW ID.3:
Max. výkon elektromotoru (max. využitelný výkon): 125kW / 170k
Pohon: Zadní
Dojezd: 388km
Cena: od 800 000 Kč
Josef Krečmer
Z Trabantu až do formule 3000 aneb závodní příběh Josefa Krečmera. Dveře motoristického světa si otevřel díky závodění s bakelitovým Trabantem, ale svou závodní kariéru ukončil na absolutním vrcholu jako úspěšný jezdec mistrovství Evropy, jako průkopník kategorie monopostů F3000 na českých kopcích.
Opavský jezdec si našel cestu ve své bohaté kariéře vrchařského specialisty i na nedaleké šternberské Ecce Homo, kde se představil v řadě výkonnostních kategorií od formulí Škoda, přes monopost formule 3 až do nejrychlejší kategorie sportovních prototypů nebo formule 3000.
Ve Šternberku se mu podařilo několikrát probít mezi evropskou špičku při výborných výsledcích v kokpitu spideru Lucchini s nímž startoval v letech 1996-2000. Ve skupině CN dokonce na domácí půdě v roce 2000 zvítězil!
Vůz CUPRA Born:
Max. výkon elektromotoru (max. využitelný výkon): 170kW / 231k
Pohon: Zadní
Dojezd: 420km
Cena: od 1 189 000 Kč
Tým ADIV Opava – prodejce Škoda
Ing. Josef Michl
Josef Michl svoji bohatou kariéru závodního jezdce spojil se značkou Škoda v jejichž barvách bojoval na okruzích i kopcích v kategorii cestovních vozů. Precisní práce jeho rukou na volantu i při ladění závodní techniky mu přinesla 25 národních mistrovských titulů a 13 titulů mistra Evropy. Legendární zisk titulu mistra Evropy na okruzích v hodnocení značek v roce 1981 pro Škodu byl i jeho zásluhou.
Ve Šternberku si připsal více než dvě desítky startů, vždyť poprvé zde startoval v roce 1972! Dílčí úspěchy dosahoval na Ecce Homo nejen s vozy Škoda 130RS, 130L či Favorit. V devadesátých letech vyzkoušel starty i s BMW M3 DTM nebo Fordem Sierra RS500.
Od roku 2003 se vrátil k jeho typické Škodě 130RS v rámci kategorie historiků, kde řadu let opanoval svoji kategorii. Později soutěžil i s Porsche 911 RS. Oba tyto vozy mu přinesly zisk ucelenou řadu 12 titulů mistra Evropy historických automobilů.
Nejrychlejšího času na trati Ecce Homo dosáhl v roce 2015 (3:34), když startoval s vozem vlastní konstrukce Lotus Elise.
Vůz Škoda New Enyaq:
Max. výkon elektromotoru (max. využitelný výkon): 210kW / 285k
Pohon: 4x4
Dojezd: 526km
Cena: 1 300 000 Kč
Tým MG Horimex Cars – autorizovaný prodejce MG
Miloš Beneš
Miloš Beneš, nejrychlejší Čech na Ecce Homo v období 2009–2021. Při rekapitulaci jeho výsledků je patrné, že je i nejúspěšnějším jezdcem dosavadní historie v českých barvách. Počet dosažených absolutních pódií ho k tomu opravňuje. Vyjímají se především dvě druhá místa z roku 2010 a 2015.
Diváci mohli jeho jízdu obdivovat, když v zatáčkách Ecce Homo „krotil“ formuli 3, spider sk. CN - Lucchini, formuli F3000 nebo monopost Osella FA30. Jízda na limitu byla Milošovi vždy vlastní.
Na Ecce Homo prožil mnoho příběhů. Zažil hořká zklamání při nepřízni osudu v podobě nehod nebo technických potíží. Ale převyšují příběhy s pozitivním koncem. Dosažené české rekordy a vyrovnané souboje o prvenství s jezdci jako Merli, Faggioli, Trnka nebo Bormolini jsou toho důkazem.
Osobním maximem je Milošův výkon z roku 2021, kdy s Osellou FA30 zajel 2:45.
Vůz MG Cyberster:
Max. výkon elektromotoru (max. využitelný výkon): 375kW / 510k
Pohon: 4x4
Dojezd: 443km
Cena: 1 759 000 Kč
Tým Ford - Malý a Velký v Opavě a Ostravě – autorizovaný prodejce Ford
Petr Vojáček
Petr Vojáček se prosadil v kategorii cestovních vozů. V jeho velmi dlouhé závodní kariéře vyzkoušel celou řadu značek, se kterými se ukázal i na Ecce Homo v souboji o evropské vavříny.
Poprvé spatřil startovní čáru Ecce Homo v roce 1986. S VW Golfem a později s Toyotou Corolla hledal cestu na vrchol v učebních letech. Následně si dokonce vyzkoušel i monopost formule, ale to byla jen krátká epizoda jeho závodní kariéry. Asi nejvíce charakterizujícím vozem k jeho jménu se stal Ford Escort Cosworth v úpravě skupin N a A. S Fordem se ve Šternberku proháněl v devadesátých letech, kdy bojoval s Otakarem Krámským nebo Antonínem Charouzem.
Později se stal průkopníkem skupiny Super Production, kde vodil speciály BMW nebo Alfa Romeo po dlouhých 8 let. Závěr své kariéry spojil s účastí ve skupině GT, kde startoval s Ferrari 430 a tehdy si připsal svůj nejlepší čas ve Šternberku – 3:34.
Dlouholetá snaha o zisk evropského titulu sice v podání Petra Vojáčka zůstala nenaplněna, ale co se nepodařilo Petrovi dokázal jeho syn Lukáš hned dvakrát v letech 2018 a 2019.
Vůz Ford Puma Gen-E:
Max. výkon elektromotoru (max. využitelný výkon): 123.5kW / 168k
Pohon: Přední
Dojezd: 376km
Cena: od 699 000 Kč
Autor a zodpovědná osoba za e-Grand Prix a projekt Legendy: Lukáš Pikal
Děkujeme.